scouter_går_på_skogsstig_på_jamboree17

Rejsersnigeln

Rover 18-25 år

Rejsersnigeln är avdelningen för de allra äldsta scouterna. Här finns ingen ledare som stöttar scouterna utan det är scouterna själva som tillsammans planerar och genomför sina aktiviteter. Programmet kan innehålla allt ifrån eldningskogssport och scouttekniska aktiviteter till brädspelfika och paintball. Många väljer även att engagera sig som scoutledare parallellt under sin tid som roverscouter.

Kärnan i roverscouting är dock roverprojektet. Det innebär att du får möjlighet att engagera dig och driva ett projekt som du kanske aldrig tagit dig tid att genomföra på någon annan arena. Under ditt roverprojekt får du chans att verkligen göra skillnad. Du bestämmer själv hur och det kan vara allt från att volontärarbeta på andra sidan jorden till att förbättra det lokala samhället på hemmaplan.

Utöver roverprojektet och att vara avdelningsledare deltar roverscouterna även ofta på både mindre och större aktiviteter/läger. Några exempel de senaste åren är följande:

• World Scout Moot, Kanada 2014
  • World Scout Jamboree, Japan 2015