scout_ligger_i_hangmatta_puffbild_600x600

Ugglan

Ugglan är avdelningen som samlar alla kårens ledare och särskilt de ledare som hänger kvar i kåren men som inte är aktiva inom någon annan avdelning.

Alla ledare i Täby Kyrkby Scoutkår arbetar ideellt med att ordna scouting åt barn och ungdomar. De flesta av oss har egna barn i Sccouterna. Som ledare för en avdelning träffar man ”sina” scouter en gång i veckan och vissa helger i samband med hajk eller läger. Normalt får man, om man vill, följa avdelningen från spårarscout ända upp till äventyrare. Det är alltså en fantastisk möjlighet att följa barnen och ungdomarna som ett extra stöd under deras uppväxt.

Som ledare är man inte ensam. Vi har åtminstone två, men helst tre eller fyra, ledare per avdelning. Vi träffas också regelbundet alla ledare i kåren på ledarmöten för att diskutera arbetet, scoutmetoden och leda kåren framåt. Det finns möjlighet att delta i nationella ledarutbildningar inom Scouterna, antingen själv eller tillsammans med andra ledare från kåren, för att lära sig mer om ledarens roll och scoutmetoden. Trygga möten är en obligatorisk kurs för alla ledare inom Scouterna som syftar till att alla barn ska känna sig trygga och sedda. Det är en webb-baserad kurs som kan kompletteras med diskussionstillfällen med andra ledare.