HKJ08022011_104

Om kåren

Täby Kyrkby ligger i norra Storstockholm – Roslagen. Kåren har funnits i Täby kyrkby sedan 1980. I ett garage i Midgård och två garage i Runborg, Täby Kyrkby, började de första aktiviteterna. Patrullerna Hjorten, Hajen och Leoparden satt på huggkubbar och trälådor, och än idag återkommer namnen i våra avdelningar för olika åldrar.

Verksamheten följer Scouternas program och är anpassad till respektive åldersstadier: Spårare 8-10 år, Upptäckare 10-12 år, Äventyrare 12-15 år, Utmanare 15-18 år och Rover 18-25 år. Varje avdelning träffas en gång i veckan, hela höst- och vårterminen. Vi är mest ute, men har en lokal där vi kan vara när det passar verksamheten och vädret. Vi har nära till natur med skog och sjö, och lokalen ligger lättillgänglig med busshållplats ”Jarlabankes bro” precis utanför.

Kåren tillhör Roslagens scoutdistrikt och direktansluten till riksorganisationen Scouterna. Via riksoraganisationen är kåren också ansluten till de internationella scoutförbunden WOSM och WAGGGS. Tillsammans är vi nästan 65 miljoner människor över hela världen som är scouter. Vi är en av världens största fredsrörelser.